torsdag 17 juli 2014

Vasa, Finland


Vasa i Finland
Vid denna tidpunkt, uppehåll

Då har man återigen varit över till Finland. Jyväskylä och Vasa har bjudit på fantastisk klättring men tyvärr en del varierande väder. Som tur är gör sommaren här att det är lätt att torka upp problemen. 
De senaste dagarna har tillbringats med Janne i Vasa för att klänga på fina block med olika formationer, brant, slabb och sprickor bl a. 
Vasa bjuder på klättring i stort sett överallt kring, och i, stan. All klättring är flyttblock och det mesta bjuder på bra höjd eller för högt ;-). Kvalitén är super och stenen är förhållandevis snäll. 3 dagar i sträck bör huden klara på den finska graniten. 
Det roliga med Vasa är också att området ständigt växer. Ofta åker man förbi stora block som står helt outvecklade och bara väntar. Bevis på detta var det 6-9 meter höga och 15m diameter stora block som jag och Janne fick se under turen. Här skulle 8b-snubbarna jubla! 
Vasa kommer bli ett område jag besöker ofta. Varje sommar hoppas jag kunna vidhålla en påbörjade tradition och jag rekommenderar området som förtjänar mer trafik än vad det får!

Jag gör  TurboPajero
Fotot taget av Janne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar